De radiaalzuiger - verdeelinspuitpompen worden voor direct ingespoten hoog vermogen diesel motoren in zowel personen-, lichte en middel zware bestelwagens gebruikt. Er kan een vermogen van 25 KW per cilinder geleverd worden. Door het gebruik van drukgolven in de inspuitsysteem leidingen, is het mogelijk drukwaarden van ten hoogste 1750 bar te realiseren.
Deze hoge inspuitwaarden zorgen voor een fijne verneveling van de diesel brandstof en creëren daardoor een hoge verbrandingswaarde. De inspuitdruk is bij dit tandriem aangedreven systeem afhankelijk van het motor toerental, dat wil zeggen met een stijgend toerental verhoogt de druk zich lineair.
In samenhang met een elektronisch stuurapparaat en een hogedruk magneetafsluiter, de zogenaamde EDC (Electronic Diesel Control), maakt deze tijd gestuurde diesel inspuit technologie een hoge flexibiliteit van inspuitparameters mogelijk.
Daardoor is het mogelijk meerdere inspuitingen per inspuit cycles aan te sturen en daarmee voor de eigenlijke hoofd inspuiting (main injection) een voorinspuiting (pilot injection) te laten plaatsvinden. Dit maakt een meer geleidelijk verbrandingsverloop mogelijk, wat in het bijzonder bij de koude start een vermindering van het motorgeluid tot gevolg heeft.
Door een vleugelcelpomp die in het huis van de verdeelinspuitpomp geïntegreerd is wordt de brandstof van de tank naar de pomp gevoerd.
De hogedruk voorziening wordt verzorgd door een radiaalzuigerpomp met nokkenas, uitgevoerd met 2 tot 4 zuigers( afhankelijk van bouwwijze).
De inspuithoeveelheid wordt door de openingstijd van de hoge drukmagneet-afsluiter bepaald, de voorinspuiting wordt door het inspuittijdstip van de magneetafsluiter bepaald. De afstelling van het inspuittijdstip wordt verzorgd door een geïntegreerde brandstofinsteller, deze wordt door een verstelbare magneetafsluiter geregeld.
|